Billund-airport_800x500.jpg  


Sujuvaa toimintaa ruuhkasta huolimatta

Kun saniteettitilojen kävijämäärät nousevat yllättäen, myös riskit lisääntyvät. Tork PeakServen avulla voit kuitenkin luoda kävijöille parhaan mahdollisen kokemuksen. Tork PeakServe on kehitetty erityisesti ruuhkaisiin saniteettitiloihin parantamaan sujuvuutta ja asiakaskokemusta. Lue, miten Tork PeakServe on auttanut ratkaisemaan haasteet, joita 3,4 miljoonan matkailijan palveleminen asettaa Billundin lentoasemalle vuosittain.


Valmistautumassa kesän ruuhkiin

On kevät, ja Kirsten Paarupilla on kiire. Kesä on jo aivan nurkan takana, ja Tanskan toiseksi suurin lentoasema, Billund, ruuhkautuu matkustajista, joiden määränpäänä ovat kolme lähistöllä sijaitsevaa huvipuistoa: Legoland Billund, Lalandia Aquadome ja Givskudin eläintarhan leijonapuisto. Kirstenillä on 12 vuoden kokemus lentoaseman siivoustiimien johtamisesta, ja hän tietää, että kesän ruuhkista selvitään vain yhdellä tavalla: suunnittelemalla.


Saniteettitilojen ruuhkahuippujen hallinta on tuttu haaste siivous- ja toimitilapäälliköille kaikkialla maailmassa, eikä Kirsten Paarup, Billundin lentoaseman siivouspäällikkö, ole tässä poikkeus. Tavoitimme hänet, kun hän oli juuri siirtynyt tiimeineen ns. kesämoodiin. 


”Matkustajamäärät alkavat kasvaa pääsiäislomien aikaan ja lisääntyvät tasaisesti, kunnes kesäkuun viimeisellä viikolla kasvu on jo räjähdysmäistä.” 


Pääterminaali on kooltaan 40 000 neliömetriä, ja kun mukaan lasketaan vielä vanha terminaali ja lisärakennukset, huollettavana on yhteensä noin 125 saniteettitilaa ja palveltavana 3,5 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Ei siis ihme, että Kirstenillä on paljon järjestettävää. 


”Käytän markkinointiosastomme käyttöaste-ennusteita sekä muita tietoja sen arviointiin, kuinka monta matkustajaa on odotettavissa tulevien kuukausien aikana sekä missä on kaikkein ruuhkaisinta. Billundin lentoaseman kävijämäärät ovat hurjassa kasvussa. Viime vuonna matkustajamäärä kasvoi 9,2 prosenttia, ja vuoden 2018 ensimmäisen kolmen kuukauden aikana kasvu oli jopa 11,2 prosenttia!” 


”Pääasiallinen huoleni on henkilöstömäärän riittäminen. Talvikaudella, eli lokakuusta huhtikuuhun, työntekijöitä on noin 60. Kesällä meitä on suunnilleen 100. Koska moni vakituisista työntekijöistä pitää lomansa kesällä, meidän on myös löydettävä monia sijaisia joka kesä.” Tästä prosessista tekee entistä monimutkaisempaa se, että kaikkien lentoasemalla työskentelevien tausta on tarkistettava erittäin huolellisesti. ”Sitten uudet työntekijät on vielä koulutettava. Monet ajattelevat osaavansa siivota, mutta ei se ole niin helppoa kuin miltä se näyttää”, Kirsten toteaa hymyillen.


Myös tarvikkeisiin liittyy suunnittelua. ”Jokainen saniteettitila siivotaan perusteellisesti päivittäin, ja useimmat tarkistetaan noin kahdeksan kertaa päivässä, jolloin paperia ja saippuaa lisätään tarvittaessa. Käytämme samoja välineitä ympäri vuoden, mutta kesäaikaan kulutustarvikkeita kuluu valtavat määrät.”


Lentoasema on avoinna ympäri vuorokauden, mutta matkustajamäärät vaihtelevat huomattavasti eri aikoina. ”Tavallisesti suurimmat ruuhkahuiput ovat suunnilleen klo 10, 14 ja 18, kun useita lentoja laskeutuu ja lähtee. Mutta joskus ruuhkia tulee odottamattomiin aikoihin.” Mitä siis tapahtuu, kun henkilökuntaa on sairauslomilla, eikä ruuhkahuippujen hoitamiseen riitä siivoojia? ”Tiukan paikan tullen voimme käydä siivoamassa joitakin kohteita hieman harvemmin, mutta saniteettitilojen osalta emme tee kompromisseja. Puhdas saniteettitila on niin olennainen osa asiakaskokemustamme. Koska käytämme nyt Tork PeakServe -järjestelmää, annostelijoita ei tarvitse täyttää niin usein. Tämä vapauttaa aikaa lentoaseman muiden alueiden siivoamiseen, jotta niiden siisteys vastaisi asiakkaiden odotuksia.”


Kirsten Paarup

Siivouspäällikkö, Billundin lentoasema

"Yksi suurimmista ongelmistamme oli, ettei aiemmissa paperipyyheannostelijoissa ollut riittävästi kapasiteettia hoitamaan saniteettitilojen äkillisiä ruuhkahuippuja."
Kirsten Paarup, siivouspäällikkö, Billundin lentoasema