Lentokentillä toimivien operatiivisten päälliköiden on täytettävä matkustajien odotukset ja varmistettava laatu joka tilanteessa. Lue alta lisää lentokenttien tarjoamasta matkustajakokemuksesta.
Lentokentät eivät ole pelkkiä matkustajaterminaaleja. Useimmat niistä ovat monipuolisia matkakeskuksia eri palveluineen, jotka kaikki vaikuttavat lentokentän kokonaistulokseen. Airport Service Quality (ASQ) on asiakastyytyväisyyttä mittaava johtava lentokenttien matkustajapalvelu- ja esikuvaohjelma. ASQ:n tutkimusten mukaan asiakastyytyväisyys vaikuttaa suoraan liikevaihtoon.*
Tärkeä osa matkustuskokemusta
Monet lentokenttien toimitilajohtajista ovat alkaneet keskittyä asiakaskokemuksen hallintaan perinteisen tilojenhallinnan sijaan. Mitä eroa näillä sitten on? Kokemusten hallinnan tavoitteena on täyttää matkustajien odotukset ja tarjota laatua kaikissa tilanteissa. Käynti lentokentällä on tärkeä osa matkustamiseen liittyvää kokonaiskokemusta, minkä vuoksi jokainen vuorovaikutustilanne ja kosketuspiste on tärkeä.
Hygienia ja matkustajien tyytyväisyys
Matkustajien tyytyväisyyteen ja ASQ-pisteisiin vaikuttavat nyt ehkä enemmän kuin koskaan terminaalien ja saniteettitilojen hygieniataso ja puhtaus. Ylläpidon kannalta tämä tarkoittaa sitä, että siivouksen laatu ja hygieniataso on pidettävä jatkuvasti korkeina ja että hygieniatuotteiden saatavuus on varmistettava valitusten ehkäisemiseksi. Kun toiminnan on oltava jatkuvasti tehokkaampaa, asiakkaat ovat myös entistä kiinnostuneempia ratkaisuista, jotka säästävät aikaa, ehkäisevät sotkua ja jätettä sekä estävät tuotteita loppumasta kesken. Toiminnan halutaan olevan myös entistä optimoidumpaa ja ympäristöystävällisempää. Onneksi kaikki tämä voidaan saavuttaa reaaliaikaisen tiedon ja teknologian avulla – tietoon pohjautuvalla siivouksella.
Viitteet
*https://aci.aero/wp-content/uploads/2019/08/ACI_ASQ_Product_and_Services_Brochure.pdf
**https://www.buildings.com/news/industry-news/articleid/22085/title/unclean-restrooms-impact-students
***Verrattuna kilpailijoiden pisimpään rullapyyhkeeseen Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa
****Perustuu kolmen Tork Vision Siivous -asiakkaan saamiin dokumentoituihin tuloksiin, mitattu ennen Tork Vision Siivous -järjestelmän käyttöönottoa ja sen jälkeen.
*****Mittaus kattoi lähes 13 000 järjestelmään liitettyä annostelijaa, joita tarkasteltiin kesä–joulukuussa 2019 (perusteena kuukausittainen aika, jolloin annostelijan tila on ”tyhjä”, verrattuna kuukausittaiseen kokonaisaikaan).
******Kahdessa Tork Vision Siivous -järjestelmällä varustetussa ja kahdessa perinteisesti ylläpidetyssä ja varustetussa saniteettitilassa käyneiden tyytyväisyyden mittaus ISSA/Interclean-messuilla toukokuussa 2016.
Huomautus: Tork Vision Siivous tunnettiin aiemmin nimellä Tork EasyCube®.