Tork 50 vuotta

Torkin historia – kunniakas innovaatioiden historia

Aina siitä lähtien, kun Tork-tuotemerkki perustettiin vuonna 1968, olemme olleet innovaatioiden eturintamassa. Nykyään tarjontaamme kuuluvat esimerkiksi hylsytön Tork-WC-paperi, joka vähentää jätemäärää 98 %, ja Tork Xpressnap®, joka puolestaan vähentää lautasliinojen kulutusta vähintään 25 %. Lisäksi myymme monilla markkina-alueilla maailman johtavan tietoon pohjautuvan siivousratkaisun, Tork EasyCuben®, kaltaisia huipputeknisiä ratkaisuja ja opastamme kumppaneitamme kierrätys- ja kiertotalousasioissa Tork PaperCircleksi® nimetyn suljetun kierron kierrätysaloitteemme avulla.

Maailmanlaajuisesta markkinajohtajasta markkinoiden muokkaajaksi

Vakiintuneena globaalina tuotemerkkinä jatkamme valikoimamme vahvistamista ainutlaatuisilla innovaatioilla ja panostamme entistä enemmän yhteiskunnan kestävyyteen. Alle on kerätty valittuja lanseerauksia ja toimia historiamme ajalta.
 
From global.png 
 
2018
Vuosi 2018 oli 50-vuotisjuhlavuotemme! Tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa olemme kasvaneet maailman markkinajohtajaksi ammattitason hygieniatuotteiden saralla, ja nyt olemme valmiita muokkaamaan ammattitason hygienian tulevaisuutta.
 
2017
Tork PeakServ® lanseeraus. Ensimmäinen merkittävä käsienkuivaustuoteinnovaatio vuosikymmeniin. Soveltuu ruuhkaisiin kohteisiin sujuvoittamaan saniteettitilojen käyttöä. 
 
 
Tork PaperCirclen® lanseeraus. Maailman ensimmäinen paperisten käsipyyhkeiden kierrättämiseen tarkoitettu palvelu.
 
 
2014
Tork EasyCube® lanseeraus. Järjestelmään kytkettyjen annostelijoiden avulla siivoojat ja toimitilojen johtajat tietävät, mitä, missä ja milloin tarvitaan – siivouksen logiikka on muuttunut.  
 
 
2010
Tork Performance -annostelijalinjan lanseeraus. Ensimmäiset paperipyyhkeille ja puhdistusliinoille suunnitellut annostelijat, joiden avulla työntekijät saavat pidettyä tuotanto-osaston järjestyksessä ja ammattimaisen näköisenä.
 
2009
Tork Easy Handling® -pakkauksen lanseeraus. Ergonominen pakkausjärjestelmä yksinkertaistaa avaamisen, kuljettamisen ja hävittämisen ja asettaa uuden standardin koko teollisuudenalalle.
 
2000.png 
 

Maailmanlaajuinen valikoima jokaiselle segmentille

Me asetamme annostelijoillemme korkeammat standardit lisäämällä uusia toimintoja. Me myös jatkamme kasvamista maailmanlaajuisilla markkinoilla. Tämä on vuosikymmen, jolloin meistä tuli todellinen maailmanlaajuinen markkinajohtaja.
 
2007
Tork Performance -annostelijalinjan lanseeraus. Ensimmäiset paperipyyhkeille ja puhdistusliinoille suunnitellut annostelijat, joiden avulla työntekijät saavat pidettyä tuotanto-osaston järjestyksessä ja ammattimaisen näköisenä.
 
2003
Tork Xpressnap® -järjestelmän lanseeraus Pohjois-Amerikassa. Tämä muuttaa täysin perinteisten annostelijaliinojen markkinat. Lautasliinojen kulutus pienenee jopa 25 prosenttia.
 
2002
QuickDryn lanseeraus. TAD (ilmakuivattu) -tekniikan avulla asiakkaat saavat kätensä kuiviksi yhä nopeammin ja pehmeämmällä tuotteella. 
 
1990.png 

Johtavaa tuotemerkkiä rakentamassa

Rakennamme johtavan tuotemerkin statustamme laajentamalla tuotevalikoimaa ja lisäämällä innovaatioita, jotka asettavat uuden standardin ammattihygieniatuotteille.
 
1995
Mölnlycke ostaa PWA:n, ja kaupan mukana tulee neljä tuotemerkkiä: Apura, Hotel Exclusive, MAP ja Amandi. Se on sitoutunut priorisoimaan Tork-tuotemerkin maailman johtavaksi ammattitason hygieniatuotemerkiksi.
 
1993
Markkinoille esitellään metallinen annostelijalinja, joka on suunniteltu täyttämään vaativimpienkin ympäristöjen tarpeet.
 
1992
Tork on yksi ensimmäisistä pehmopaperin valmistajista, joka alkaa käyttää tutkimus- ja tuotekehitysprosessissa elinkaariarviointia.
 
1995
Kuuluisan autosuunnittelijan, Giorgetto Giugiaron, suunnittelema Box 90 -annostelijasarja lanseerataan.
 
1980.png 

Järjestelmiä, joilla on merkitystä

Uusien ratkaisujen myötä siirrymme uusille aloille ja markkinoille eri puolilla maailmaa. 
 
1987
Uusien ratkaisujen myötä siirrymme uusille aloille ja markkinoille eri puolilla maailmaa. 
 
1986
Mölnlycke ostaa Edet Brukin ja alkaa ensimmäistä kertaa käyttää kierrätettyä paperia kertakäyttöisissä ammattitason hygieniatuotteissa.
 
1980
Tork aloittaa toimintansa Yhdysvaltain markkinoilla, ja ruotsalainen raskaansarjan nyrkkeilijä Ingemar ”Ingo” Johansson esiintyy kampanjassa, jolla tuotemerkkiä tehdään tunnetuksi.
 
1980-luku
Box 80 -annostelijalinjan lanseeraus. Täydellinen annostelijavalikoima eri värivaihtoehtoineen on markkinoilla ensimmäinen laatuaan. Annostelija valmistetaan läpinäkyvästä muovista, joten täyttäminen tarpeen mukaan on helppoa.
 
1979
Tork saapuu saniteettitiloihin täydellisellä saippuajärjestelmällä: S-Box-annostelijalla ja eri tarpeisiin suunnatuilla saippuoilla, kuten ”extra mild”, ”heavy duty” ja ”hair & body”.
 
1970.png 
 

Innovaatioiden historia

Tork-tuotemerkin tarina alkaa vuonna 1968, kun kehitetään teollisuuspyyhe ”All-Tork”. ”Torka” tarkoittaa ruotsiksi ”kuivaamista” tai ”pyyhkimistä”. 
 
1975
SCA-konserni hankkii Mölnlycken, mutta pitää Mölnlycke-nimen ja alkaa tehdä yhteistyötä tuotantotekniikoiden, tutkimuksen ja tuotekehityksen sekä kuitujen hankinnan saralla.
 
1973
Hylsyttömään vetopyyhejärjestelmään perustuvan M-Box-annostelijan lanseeraus. Tästä tuli ammattimaisten hygieniatuotteiden käytetyin annostelija vuosikymmeniksi.
 
1968
All-Tork-pyyhe lanseerataan ensimmäisenä kertakäyttöisenä pyyhkeenä, joka on suunniteltu korvaamaan rievut. Tästä alkaa innovaatiomatkamme, joka asettaa yhä uudelleen uusia standardeja ammattikäyttöön tarkoitettujen hygieniatuotteiden markkinoille.