World Hand Hygiene Day

Kansainvälinen käsihygieniapäivä 5.5. – Torkilta Turvallisesti töissä -koulutuspaketti terveydenhuollon ammattilaisille

05/05/2020

Tork lanseeraa Turvallisesti töissä: COVID-19 Healthcare -koulutuspaketin kansainvälisenä käsihygieniapäivänä 5. toukokuuta. Tork haluaa tällä eleellä osoittaa arvostuksensa ja tukensa niitä terveydenhuollon työntekijöitä kohtaan, jotka taistelevat koronavirusta vastaan. Koulutuspaketti tarjoaa tietoa siitä, miten sairauden leviäminen minimoidaan erilaisissa hoitotilanteissa sekä keinoja hyvään käsihygieniaan, pintojen hygieniaan ja esimerkiksi käsidesiannostelijoiden sijoitteluun.

Maailman terveysjärjestö (WHO) on julistanut vuoden 2020 sairaanhoitajien ja kätilöiden vuodeksi. Tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 200 vuotta siitä, kun yksi nykyaikaisen sairaanhoidon perustajista, Florence Nightingale, syntyi. Hän työskenteli sotilassairaalassa, jossa otti käyttöön käsienpesukäytännöt ja pystyi siten vähentämään erilaisia infektiosairauksia.

Käsihygieniasta on tullut kuluneiden vuosien aikana tärkeä keino viruksien leviämistä vastaan. Kunnolliset käsihygieniatekniikat voivat poistaa virukset käsistä, ja käsihygienia onkin siksi yksi tärkeimmistä menetelmistä, joilla voidaan ehkäistä sairauksien leviämistä.

Torkin Turvallisesti töissä: COVID-19 Healthcare -koulutuspaketti tarjoaa etulinjassa koronavirusta vastaan työskenteleville terveydenhuollon ammattilaisille sekä myös siivoojille ja kiinteistöhuoltopalvelun työntekijöille materiaalia, jolla edistetään yleistä hygieniaa. Paketti sisältää käsienpesu- ja desinfiointiohjeita eri hoitotilanteisiin sekä ladattavia opetusjulisteita. Englanninkielinen koulutuspaketti on saatavilla maksutta osoitteessa tork.co.uk/safeatwork. Suomenkielinen materiaali tulee lähiaikoina saataville osoitteeseen tork.fi/turvallisestitoissa.

”WHO:n mukaan puhtaat kädet ovat terveydenhuollon ammattilaisille keino pysäyttää sairauksien ja infektioiden leviäminen. Kunnianosoituksena heille olemme lanseeranneet Turvallisesti töissä: COVID-19 Healthcare -koulutuspaketin. Haluamme tukea terveydenhuollon ammattilaisia näinä erittäin haastavina aikoina”, sanoo Helena Taghizadeh, Regional Marketing Manager, Tork, Healthcare.

Virtuaalitodellisuutta hyödyntävä koulutussovellus hyvään käsihygieniaan

Maailmanlaajuisen tutkimuksen mukaan yksi yleisimmistä terveydenhuollon ammattilaisten tekemistä valituksista käsihygieniakoulutuksessa on se, että opetus on liian teoreettista. Tork VR Clean Hands -koulutussovellus auttaa kaikkia päivittämään omat käsihygieniataitonsa käytännönläheisesti. Ohjeet sovelluksen käyttöön löytyvät koulutuspaketista.

”Etulinjassa koronavirusta vastaan työskentelevät tekevät kaikki uskomattoman tärkeää työtä. Ammatilaishygieniatuotteiden ja -palvelujen tuottajana olemme iloisia voidessamme tuoda
Turvallisesti töissä: COVID-19 Healthcare -koulutuspaketin heidän käyttöönsä. Tämä on yksi tapa muiden joukossa tukea terveydenhuollon ammattilaisia, jotta he voivat suojata itseään ja potilaitaan näinä kriittisinä aikoina”, Helena Taghizadeh lisää.

Lataa englanninkielinen Turvallisesti töissä: COVID-19 Healthcare -koulutuspaketti osoitteesta tork.co.uk/safeatwork. Suomenkielinen materiaali tulee lähiaikoina saataville osoitteeseen tork.fi/turvallisestitoissa.

Lisätietoa tutkimuksesta:
United Minds toteutti online-tutkimuksen Torkille yhteistyössä CINT-paneelin kanssa Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Ruotsissa, Saksassa ja Puolassa. Yhteensä 1017 terveydenhuollon ammattilaista vastasi kyselyyn 23.11.–7.12.2018 välisenä aikana. Lue lisää tutkimuksesta täältä

Lisätietoja:
Nina Rantanen