clean_hands_office_hygiene_open_plan_office_tork.jpg
Office

Flunssa leviää herkästi yhteisöllisissä työtiloissa – käsihygienia avainasemassa

25/01/2018

Avotoimistojen, toimistohotellien ja muiden yhteisöllisten toimistotilojen ollessa yhä yleisempiä käsihygienia saa aivan uudenlaisen merkityksen. Käsien pitäminen puhtaana ehkäisee tehokkaasti tautien leviämistä flunssakaudella. Terveystietoiset työntekijät myös vaativat työnantajiltaan panostusta toimistohygieniaan.

Noin 44 % toimistoista on nykyään avotoimistoja. Hygienia on yhä tärkeämmässä roolissa toimistoissa, joissa ihmiset jakavat työtilat, työskentelevät lähekkäin ja jakavat työpöytiä ja työvälineitä. Essity Torkin teettämän tutkimuksen mukaan 42 % on mennyt työpaikalle sairaana. Yli 60 % tutkimukseen vastanneista onkin huolissaan avotoimistojen ja muiden yhteisöllisten työtilojen hygieniasta.* Käsihygienian merkitys korostuu meneillään olevalla flunssakaudella.

”Tarkka käsienpesu lämpimällä vedellä ja saippualla on kaikkein tärkein tartunnan ehkäisemisen keino. Myös käsidesinfiointiainetta voi käyttää käsienpesun lisäksi. Flunssaepidemioiden aikana käsiä tulee pestä tavallistakin useammin”, sanoo työterveyshuollon erikoislääkäri ja valtakunnallinen vastuulääkäri Sirkku Martti Mehiläinen Työelämäpalveluista.

Uusi Tork Hygieniayksikkö muistuttaa hygieniasta työpaikoilla
Tork Hygieniayksikkö vastaa toimistojen ja työntekijöiden siisteyteen ja hygieniaan liittyviin toiveisiin ja tarpeisiin. Telineeseen voidaan liittää erilaisia käsidesinfiointiaine- sekä kasvopyyheannostelijoita, jotka ovat helposti saatavilla niissä tiloissa, joissa työntekijät toimistolla liikkuvat.

Hygieniayksikkö palvelee käyttäjiään toimiston aulatiloissa, työntekijöiden työpisteiden äärellä sekä saniteettitiloissa. Kun teline on toimistossa näkyvällä paikalla, sen huomaavat ja sitä muistavat käyttää sekä työntekijät että toimistolla vierailevat.

”Erityisesti yhteisöllisissä toimistoympäristöissä ollaan aivan uudenlaisten hygieniahaasteiden äärellä. Samalla työnantajien on vastattava terveystietoisten kuluttajien toiveisiin paremmasta toimistohygieniasta”, sanoo Torkin tuotepäällikkö Nina Rantanen Essityltä. ”Niihin vaatimuksiin hygieniayksikkö on omiaan vastaamaan.”

Lue lisää Tork Hygieniayksiköstä täältä

Sairauspoissaolot ovat suuri kustannus työnantajille
Suomalaiset työikäiset sairastavat 2−4 hengitystieinfektiota vuodessa. Flunssan oireet voivat kestävät aikuisella kolmesta neljään päivään, joten poissaolopäiviä töistä voi kertyä vuosittain suuri määrä.

”Arviolta noin jopa viidennes kaikista sairauspoissaoloista johtuu ylähengitystieinfektioista. Kun sairauspäivän hinta on keskimäärin 350 euroa, työntekijän flunssasta johtuvat sairauspoissaolokustannukset voivat vuodessa olla 2 000−4 000 euroa, joka on yhteiskunnallisesti ja työnantajien näkökulmasta merkittävä kustannuserä”, Sirkku Martti painottaa.

Vinkit parempaan toimistohygieniaan
1. Pese käsiä usein lämpimällä vedellä ja saippualla. Käsienpesusta tulee huolehtia erityisesti wc-käynnin jälkeen ja ennen ruokailua.
2. Kuivaa kädet pesun jälkeen huolellisesti.
3. Voit käyttää lisäksi käsidesinfiointiainetta käsienpesun jälkeen.
4. Käytä aivastellessa ja yskiessä suojana nenäliinaa, hätätapauksessa omaa hihaa. Vie eritteiset nenäliinat suoraan roskiin.
5. Pidä käsidesinfiointiainetta ja nenäliinoja käden ulottuvilla, jolloin niitä tulee käytettyä aina tarvittaessa.

*Essityn BuzzBackstudy teetettiin vuonna 2013 Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Saksassa

Nina.jpg