Tork_EquippedToTmprove_alt image selection_5_Original.jpg

Torkin uusi opas yrityksille: Näin otat kaikki työntekijät mukaan tehokkuuden kehittämiseen

12/02/2021

Kaizen on japanilainen johtamisen teoria, joka keskittyy jatkuvaan tehokkuuden parantamiseen. Kaizenissa keskeistä on kaikkien työntekijöiden osallistaminen prosessien kehittämiseen. Torkin julkaisema opas auttaa yrityksiä luomaan kaizenin avulla jatkuvan parantamisen kulttuurin.

Yritysten tehokkuuden parantamisessa on tärkeää osallistaa jokainen työntekijä ja antaa mahdollisuus vaikuttaa omiin työskentelytapoihin. Torkin tuottama englanninkielinen viiden kohdan opas auttaa yrityksiä saavuttamaan kestävän kilpailuedun jatkuvan parantamisen kulttuurin avulla. Opas on laadittu yhteistyössä kaizen-asiantuntija Jonas Svanängin kanssa, joka opiskeli kaizenia Toyotan tehtailla ja on jakanut samoja oppeja yli 100 organisaatioon ympäri maailman. Tänä päivänä Jonas kutsutaan säännöllisesti puhumaan kaizenista kansainvälisissä konferensseissa.

”Kaizenin tavoitteena on muuttaa työntekijöiden käyttäytymistä jatkuvan parantamisen kulttuurin aikaan saamiseksi. Yrityksen omaksuessa kaizen-ajattelun työntekijöille annetaan mahdollisuus vaikuttaa työtilaansa, mikä lisää motivaatiota”, Svanäng sanoo.

Koneenkäyttäjän ammatti on esimerkki työstä, jossa eteen ilmestyy usein odottamattomia ongelmia tai tarpeettomia hidasteita (kaizen-kielellä puhutaan mudasta, joka tarkoittaa hukkaa). Koneenkäyttäjillä onkin siksi keskeinen osa mudan estämisessä ja yrityksen tuottavuuden parantamisessa. Torkin teettämän kyselyn mukaan 89 prosenttia koneenkäyttäjistä uskoo, että ennaltaehkäisevien ylläpito- ja huoltotoimenpiteiden parantaminen on tärkeää. Lisäksi 87 prosenttia on samaa mieltä siitä, että ennaltaehkäisevä ylläpito vähentää koneiden toimintahäiriöitä ja niistä johtuvaa tuotantoajan hukkaa.*

”Haluamme auttaa yrityksiä kehittämään ennaltaehkäisevän ylläpidon ja huollon rutiineja ja erityisesti osana työtä tehtävää, niin sanottua autonomista huoltoa”, sanoo Essity Professional Hygienen markkinointijohtaja Jenny Turner. ”Älykkäät ja innovatiiviset tuotteemme voivat parantaa tehokkuutta ja vähentää hukkaa. Jatkuvassa parantamisessa pienillä muutoksilla voi olla merkittävä vaikutus laatuun, kustannuksiin ja tehokkuuteen”.

Tärkeä osa kaizen-ajattelua teollisissa ympäristöissä ovat myös työhön kuuluvat puhdistustoimet. Koneenkäyttäjistä jopa 89 prosenttia oli sitä mieltä, että kestävä, teollisuuskäyttöön tarkoitettu paperiteline käden ulottuvilla tukee tehokasta puhdistusta ja ennaltaehkäisevää ylläpitoa.* Torkin Performance-sarja sisältää laajan valikoiman ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja pyyhkimistuotteita. Erilaisten pyyhintäliinojen lisäksi sarjassa on tukevia annostelutelineitä, jotka voi monipuolisten kiinnitysmahdollisuuksien ansiosta asentaa helposti käden ulottuville.
Opi lisää kaizen-ajattelun hyödyntämisestä prosessien tehostamisessa sekä vinkkejä kaizenin aloittamiseksi lataamalla Torkin kaizen-opas Equipped to Improve™ - A guide to improving productivity. Opas löytyy osoitteesta https://www.tork.fi/varusteetkehittymiseen.

*Lähde: Psykan toteuttama Torkin tutkimus koneenkäyttäjille (heinäkuu 2019)