Food_truck_original.jpg

Tutkimus paljastaa elämäntapojen muuttumisen tuovan uudenlaisia vaatimuksia julkisille saniteettitiloille

17/09/2018

Torkin teettämän tutkimuksen* mukaan yli puolet suurten kaupunkien asukkaista on huolissaan puutteellisesta hygieniasta. Kasvava kaupungistuminen vaatii uudenlaisia hygieniatottumuksia, kun tekeminen siirtyy kotoa pois ja ihmisten odotukset julkisille wc-tiloille lisääntyvät.

Suomalaisista 40 % asuu kaupungeissa. Kaupunkien kasvaessa kaupunkilaisten elämäntyyli muuttuu, kun työpäivät nivoutuvat vapaa-ajan tekemisiin eikä välissä käydä välttämättä kotona. Julkisten saniteettitilojen rooli on muutoksessa, ja tiloja käytetään yhä enemmän.

”Aikaa vietetään entistä enemmän kodin ulkopuolella, joten julkisista saniteettitiloista on tullut paikkoja, joissa esimerkiksi vaihdetaan vaatteita, korjataan meikkiä tai pestään kädet ennen illallista”, sanoo Torkin tuotepäällikkö Nina Rantanen Essityltä.

Samat hygieniavaatimukset kohdistuvat julkisiin saniteettitiloihin, sijaitsivatpa ne ravintolassa, toimistotiloissa, kuntosalilla tai lentokentällä. Kävijät odottavat siistejä tiloja ja riittävästi hygieniatuotteita. Nämä odotukset täyttääkseen yritysten tulee kuunnella käyttäjien toiveita ja varmistaa, etteivät asiakkaat siirry huonon hygienian takia kilpailijalle.

Torkin tutkimukseen vastanneista 43 % kertoi jättäneensä ravintolakäynnin väliin puuttuvien hygieniatuotteiden vuoksi. Jopa seitsemän kymmenestä vastaajasta kertoi, että kodin ulkopuolisen ympäristön puutteellinen hygienia rajoittaa elämää ja vähentää siten tavanomaisia tekemisiä. Erityisesti alle 40-vuotiaat kertoivat tutkimuksessa olevansa huolissaan hygieniaseikoista.

Kolme vinkkiä julkisten wc-tilojen ylläpitoon ja siisteyteen

Näin varmistat, että asiakkaidesi käytössä olevat saniteettitilat vastaavat kävijöiden vaatimuksia:

1. Aseta itsesi käyttäjän paikalle. Onko tiloissa riittävän puhdasta, jotta laukun voi laskea lattialle? Toimivatko tilat yhtä hyvin hiustenlaittoon kuin käsienpesuunkin? Onko saippua- ja käsipyyheannostelijat täytetty?

2. Tyytyväinen henkilökunta takaa tyytyväiset asiakkaat. Varmista, että tilat on helppo siivota ja että saippua- ja käsipyyheannostelijat on helppo täyttää.

3. Ajattele kävijäkokemusta tiloja varustaessasi. Jatkaako saniteettitilojen ilme ravintolan, hotellin tai kauppakeskuksen muuta ilmettä? Saippuan tai käsipyyhkeiden tuntu voi olla yhtä tärkeä kuin niiden ulkonäkö.

*Riippumaton tutkimusyhtiö United Minds toteutti tutkimuksen Torkin toimeksiannosta marras-joulukuussa 2017. Tutkimukseen osallistui 15 530 vastaajaa 15 maasta.

Nina_

Lehdistömateriaali