Original GHD.png
Yleinen

Tutkimus: kaksi kolmesta sanoo muuttaneensa käsienpesutapojaan koronakevään jälkeen

27/10/2020

Suurin osa ihmisistä pesee käsiään nyt enemmän kuin ennen koronapandemian alkua, selviää Torkin teettämästä uudesta tutkimuksesta. Vastaajilta kysyttiin myös, ketä varten he käsiään pesevät: suojellakseen itseään vai toisia? Aihe on ajankohtainen, sillä tänään 15.10. vietettävän kansainvälisen käsienpesupäivän teemana on ”käsihygienia kuuluu kaikille”.
 
Essity julkaisee kansainvälisen käsienpesupäivän kunniaksi, uutta tietoa heidän viime heinäkuussa julkaisemastaan globaalista hygienia- ja terveystutkimuksesta. Koronapandemia on selkeästi vaikuttanut ihmisten käytökseen ja etenkin käsienpesuun. Kaksi kolmesta vastaajasta sanoo muuttaneensa käsienpesutapojaan, ja 75 prosenttia sanoo pesevänsä käsiään entistä useammin. Mutta riittääkö se?
 
Mikä saa ihmiset pesemään käsiään?
Käsihygienia on ratkaisevan tärkeää tautien torjunnassa, ja Torkin 10 000 ihmistä kattavan selvityksen tulokset vahvistavat ihmisten käsienpesutapojen muuttuneen parempaan suuntaan. Syyt käsienpesun lisääntymiselle eivät kuitenkaan ole täysin pyyteettömiä: 77 prosenttia vastaajista sanoi pesevänsä käsiään suojellakseen itseään – eivät siis suojatakseen muita tartunnalta. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että suurin osa pesee kätensä silloin, kun he ovat tehneet jotain: 78 prosenttia vastaajista pesee kätensä käytyään julkisella paikalla, mutta vain 38 prosenttia pesee kätensä jo ennen lähtöä julkiselle paikalle. 
 
“Koronapandemian aikana olemme nähneet paljon yhteistyötä kansalaisten, hoitohenkilökunnan ja eri tahojen välillä, mutta siitä huolimatta meillä näyttäisi olevan vielä tekemistä siinä, kenen vuoksi käsiämme pesemme. Käsienpesu on kriittisen tärkeää yhteiskuntamme terveyden kannalta. Toivomme pystyvämme ylläpitämään käsienpesun lisääntymisen trendiä niin pandemian aikana kuin sen jälkeenkin”, sanoo Pierre Norgren, Essityn Suomen ja Baltian kaupallinen johtaja. 
 
Käsihygienia voi vaikuttaa yrityskuvaan 
Koronan jälleen kiihtyessä kauppojen, ravintoloiden ja muiden asiakasyritysten on kiinnitettävä erityistä huomiota käsihygieniaan taatakseen asiakkailleen mahdollisimman turvalliset olosuhteet. Koronapandemian myötä kuluttajien odotukset hygieniatason suhteen ovat nousseet: 60 prosenttia vastaajista kertoi, että heillä on korkeammat odotukset ravintoloiden ja kahviloiden hygieniakäytännöistä. Saman verran vastaajista sanoi myös, että he tuntevat olonsa turvallisemmaksi, jos heillä yksityiskohtaista tietoa julkisten tilojen käsihygieniakäytännöistä.
 
Kaiken kaikkiaan 81 prosenttia vastaajista oli samaa tai erittäin samaa mieltä siitä, että ”julkisten wc- ja pesutilojen tulee varmistaa turvallinen ja hygieeninen ympäristö paljon paremmin kuin ennen koronapandemiaa”. 2
 
 “Yritysten on taattava hyvät käsihygieniakäytännöt, tarjottava helppo pääsy käsienpesu- ja desinfiointipisteille sekä viestittävä selkeästi kaikista tehdyistä toimenpiteistä, jotta asiakkaat voivat tuntea olonsa turvalliseksi asioidessaan yrityksen kanssa. Parhaiten hygieniassa onnistuvat pärjäävät poikkeustilanteessa parhaiten”, Norgren sanoo.
 
Tork haluaa kannustaa kaikkia yrityksistä työntekijöihin ja opiskelijoista vanhempiin pesemään käsiään paitsi suojatakseen itseään, myös auttamaan toisia tuntemaan olonsa suojatuksi ja pysymään terveinä.
 
Englanninkielisestä Power of Hands -podcastista voit kuunnella Carolyn Berlandin (PhD) kertomana lisätietoa hyvästä käsihygieniasta sekä siitä, miksi saippua on parempi vaihtoehto kuin desinfiointiaine. Podcastia voit kuunnella täällä.
 
Lisätietoa siitä, miten Tork vastaa muuttuneisiin hygieniaodotuksiin sekä Torkin hygieniatuotteista löydät täältä.
 
1Lue Essityn 2020 Hygiene and Health -selvitys täällä.
 
2Selvityksen on tehnyt United Minds yhdessä CINTin kanssa huhtikuussa 2020. Selvitykseen vastasi yhteen 7 067 vastaajaa Isosta-Britanniasta, Yhdysvalloista, Kiinasta, Saksasta, Ranskasta, Espanjasta ja Ruotsista. 
 
Lisätietoa Essityn Hygiene and Health -tutkimuksesta
Joka toinen vuosi tehtävässä verkkotutkimuksessa selvitetään noin 15 000 16-85-vuotiaan kuluttajan näkemyksiä 15 eri maasta. Selvityksen kenttätyötä tehtiin joulukuusta 2019 tammikuuhun 2020, minkä päätteeksi selvitystä täydennettiin heinäkuussa 2020 syventymällä tarkemmin 10 maahan. Selvitykseen lisättiin yli 10 000 vastaajan päivitetyt vastaukset koronanaikaista hygieniaa ja terveyttä koskeviin kysymyksiin.
 
Global Handwashing Partnership 
Essityn Tork-brändin pitkäaikainen tavoite on parantaa käsihygienian standardeja maailmanlaajuisesti. Global Handwashing Partnershipin strategisena kumppanina Essity, yhdessä muiden tahojen kuten Maailmanpankin, USAIDin ja UNICEFin kanssa, tarjoaa resursseja sekä koordinoi kampanjoita edistääkseen tietoutta käsienpesun ja saippuan tärkeydestä. 
 
 
Lisätietoja:
Nina Rantanen   
Customer Marketing Manager 
Essity Professional Hygiene  
OY ESSITY FINLAND AB 
050 3300 489  

Takaisin
Tulosta Lataa