tork-ellan-kasienpesukoulu-7-original-new.jpg
Washroom

Huolellisella käsienpesulla tautien tarttumista vastaan

08/09/2017

Koulujen ja päiväkotien alkaessa infektiot ja tartuntataudit näkyvät useimpien lapsiperheiden arjessa. Vanhemmat ja lasten kanssa työskentelevät ammattilaiset liputtavat hyvän käsihygienian puolesta. Käsien pesulla ja käsihygieniasta huolehtimalla voidaan tehokkaasti ehkäistä tautien leviämistä. Tätä tarkoitusta varten Tork on tuonut Ellan käsienpesuseikkailun suomalaisiin päiväkoteihin.

Päiväkotilapset sairastavat keskimäärin 6-9 tartuntaa vuodessa. Poissaolot vaikeuttavat niin lapsiperheiden arkea kuin päiväkotien päivittäisen arjen suunnittelua. Käsihygieniasta huolehtimalla voidaan vaikuttaa poissaoloihin ja ehkäistä tartuntojen leviämistä.

86 % vanhemmista on sitä mieltä, että lasten on tärkeä oppia hyvää käsihygieniaa päiväkodissa*. Tork Ella käsienpesuseikkailu opettaa päiväkoti-ikäisille lapsille hyödyllisiä tapoja ja käytäntöjä käsihygieniasta huolehtimiseen. Käsienpesuseikkailun tavoitteena on antaa päiväkodeille tietoa käsihygieniasta ja auttaa aikuisia opettamaan lapsille käsienpesurutiineja hauskalla tavalla.

Pelit ja leikit apuna oppimisessa

Lapsille helpoin tapa oppia asioita on leikin ja pelien kautta. Ellan käsienpesukoulun avulla aivan pienimmätkin lapset oppivat käsienpesurutiinit. Tork tekee yhteistyötä Vekara-päiväkotien kanssa, jossa lapset ovat harjoitelleet käsienpesua Ellan avulla. Yhdessä opetellut rutiinit sujuvat jo aivan pienimmiltä päiväkotilaisilta.

Tork toteutti yhdessä Vekara-päiväkotien kanssa haastattelun käsihygieniaan liittyen pääkaupunkiseudun Vekara-päiväkodeissa. Haastatteluun osallistuneista esikoululaisista suurin osa tiesi, että kädet pitäisi pestä, jotta pysyisi terveenä ja bakteerit eivät leviäisi.

Esikoululaisten kertomia syitä käsien pesuun:

tork-ellan-kasienpesukoulu.jpg- Ettei pöpöt tartu ja tule kipeäksi
- Bakteerit ei leviä

Milloin kädet pitäisi pestä?

- Kun menee päiväkotiin tai ne on likaiset
- Ulkoilun ja jalkapallon jälkeen
- Silloin, kun menee syömään tai tulee ulkoa sisälle

Entä mitä pitäisi erityisesti muistaa käsiä pestäessä?

- Laittaa paljon saippuaa
- Hieroa käsiä huolellisesti yhteen, että vaahtoa tulee paljon
- Huuhdella ja pyyhkiä vaahto pois käsistä
- Pestä niin kauan, että ennättää laskea ainakin 18:ta

Erityisen hyvin lapset muistavat, että käsienpesun yhteydessä tulisi lisätä saippuaa ja hieroa käsiä yhteen niin kauan, että ne vaahtoavat. Aikuiset huomioivat, että lapsia saakin muistutella käsien huuhtelusta ja kuivaamisesta saippuoinnin jälkeen.

Torkilta muistutetaan, että myös aikuiset saattavat helposti unohtaa käsien kuivauksen käsienpesun yhteydessä ja vain ravistelevat ylimääräisen veden pois käsistä.

”Saippuan käyttäminen ja huuhteleminen vedellä on myös tehokas tapa vähentää iholla olevien virusten ja bakteerien määrää. Käsien kuivaus paperiin poistaa loput bakteerit ja viimeistelee hyvän pesutuloksen”, kertoo Nina Rantanen, Tork.

Tutustu ja tilaa Ella käsienpesuseikkailun materiaalit Tork verkkosivuilla osoitteessa http://www.tork.fi/tietoa/mitauutta/lapset

*SCA:n verkkokysely, johon osallistui 3 121 vanhempaa Euroopassa, elo-syyskuu 2013

Nina.jpg

YouTube-social-squircle_red_128px.png Tork Pinterest logo.png LinkedinLogo.png