Valmistautumassa kävijähuippuihin

Kirsten Paarupilla on kiire. Pitkän kävijäsesongin aikana Tanskan toiseksi suurin lentoasema Billund ruuhkautuu matkustajista, joiden määränpäänä ovat kolme lähistöllä sijaitsevaa huvipuistoa: Legoland Billund, Lalandia Aquadome ja Givskudin eläintarhan leijonapuisto. Kirstenillä on 12 vuoden kokemus lentoaseman siivoustiimien johtamisesta, ja hän tietää, että kesän ruuhkista selvitään vain yhdellä tavalla: suunnittelemalla.

Saniteettitilojen ruuhkahuippujen hallinta on tuttu haaste siivous- ja toimitilajohtajille kaikkialla maailmassa. Kirsten Paarup, Billundin lentoaseman siivousjohtaja, ei ole mikään poikkeus. Tavoitimme hänet, kun hän on juuri siirtynyt tiimeineen ns. ruuhkamoodiin. 
 
”Matkustajamäärä alkaa kasvaa suunnilleen pääsiäisloman aikaan. Siitä lähtien määrä kasvaa tasaisesti, ja kesäkuun viimeiselle viikolle tultaessa käyrä muuttuu suorastaan pystysuoraksi.” 
 
Pääterminaali on kooltaan 40 000 neliömetriä, ja kun tähän lasketaan mukaan vanha terminaali ja lisärakennukset, huollettavana on yhteensä noin 125 saniteettitilaa ja 3,5 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Ei ihme, että Kirstenillä on paljon järjestettävää. 
 
”Käytän markkinointiosastomme käyttöaste-ennusteita sekä muita tietoja sen arviointiin, kuinka monta matkustajaa on odotettavissa tulevien kuukausien aikana sekä missä on kaikkein ruuhkaisinta. Billundin lentoasema kasvaa todella nopeasti. Viime vuonna matkustajamäärä kasvoi 9,2 prosentilla. Ja vuoden 2018 ensimmäisen kolmen kuukauden aikana kasvu oli jopa 11,2 prosenttia!” 
 
”Pääasiallinen huoleni on henkilöstömäärän riittäminen. Talvikaudella, lokakuusta huhtikuuhun, henkilöstöä on noin 60. Kesällä meitä on suunnilleen 100. Ja koska moni vakiohenkilöstöstä pitää lomansa kesällä, meidän on löydettävä monia sijaisia joka kesä.” Tämän prosessin tekee vielä monimutkaisemmaksi se, että kaikkien lentoasemalla työskentelevien tausta tarkistetaan erittäin tarkasti. ”Ja sitten heidät on koulutettava. Monet uskovat osaavansa siivota, mutta ei se ole niin helppoa kuin miltä se näyttää”, Kirsten toteaa hymyillen.
 
Myös tarvikkeita on suunniteltava. ”Jokainen saniteettitila siivotaan perusteellisesti päivittäin, ja useimmat tarkistetaan noin kahdeksan kertaa päivässä, tarvittaessa paperia ja saippuaa lisäten. Käytämme samoja välineitä ympäri vuoden, mutta sesonkiaikaan kulutustarvikkeita kuluu valtavat määrät.”
 
Lentoasema on avoinna ympäri vuorokauden, mutta matkustajamäärä vaihtelee aaltomaisesti. ”Normaalisti suurimmat ruuhkahuiput ovat suunnilleen klo 10, 14 ja 18, kun useita lentoja laskeutuu ja lähtee. Mutta joskus ruuhkia tulee odottamattomiin aikoihin.” Mitä siis tapahtuu, kun henkilökuntaa on sairauslomilla, eikä ruuhkahuippujen hoitamiseen riitä siivoojia? ”Tiukan paikan tullen voimme käydä siivoamassa joitakin kohteita hieman harvemmin, mutta saniteettitilojen osalta emme tee kompromisseja. Puhdas saniteettitila on niin olennainen osa asiakaskokemustamme. Ja koska käytämme nyt Tork PeakServe -järjestelmää, annostelijoita ei tarvitse täyttää niin usein. Tämä vapauttaa aikaa lentoaseman muiden alueiden siivoamiseen, jotta niiden siisteys vastaisi asiakkaiden odotuksia.”
 
Kirsten suuntasi toukokuussa Intercleaniin Amsterdamiin tutustuakseen muun muassa Tork EasyCubeen®. 

Tork ja minä olemme tehneet yhteistyötä viimeisen kymmenen vuoden ajan. Tork ymmärtää maailmaamme ja ruuhkaisten saniteettitilojen asettamia haasteita.

Kirsten Paarup

Siivousjohtaja