Tester_IMG_6202.jpg

Värit herättävät tunteita

Värit herättävät tunteita

Oletko koskaan miettinyt, miten hotellisi, ravintolasi tai kahvilasi värit vaikuttavat asiakkaisiisi? Jo Goethen vuonna 1810 tekemistä tutkimuksista alkaen olemme yrittäneet ymmärtää värin havaitsemisen periaatteita ja sitä, miten värit vaikuttavat mielialaan ja käyttäytymiseen. Modernin tekniikan avulla SCA ja Tork ovat tutkineet, miten ravintolan asiakkaat reagoivat eri väreihin.

Vaikka kahvilassa, hotellissa ja ravintolassa onkin monia osa-alueita, jotka vaikuttavat kokemukseen asiakkaan näkökulmasta, väri on niistä olennaisin. Tutkimustulostemme tarkoitus ei ole haastaa nykyisiä teorioita, vaan täydentää niitä erityisesti näiden ympäristöjen väreihin liittyvillä näkökulmilla", sanoo Dovilė Buinauskaitė, SCA Tork kattaustuotteiden tuotepäällikkö. Colors_article_300x300.jpg
 
Yhteensä 16 kävijää käytti aivosähkökäyrää mittaavia laitteita kahdeksassa erilaisessa, erivärisessä ympäristössä. Kukin alue oli suunniteltu siten, että ravintolan sisustus oli kokonaan yksivärinen, aina seinistä ja lattioista huonekaluihin ja kattaustuotteisiin.

Analyysissa ilmeni eri värien aiheuttamia selkeitä ja toistuvia kaavoja mielialoissa ja tunteissa. Värien havaittiin sopivan erilaisiin ateriointitilanteisiin ja erilaisiin ravintolaelämyksiin, jotka vaihtelivat romanttisista päivällistreffeistä viralliseen liikelounaaseen. Esimerkiksi punainen edistää vahvoja tunnesiteitä ja luovuutta, kun taas sininen luo rauhallisemman, seesteisemmän kokemuksen.

Laadimme kaikkien tietojen ja tulosten perusteella profiilin jokaisesta väristä. Tarkoitus on tuoda inspiraatiota ja ajatuksenaiheita liiketoimintaasi. 
 
Kahdeksan väriä, kahdeksan elämystä
Vihreä – rentouttava, lounas, ystävät
Oranssi – jännittävä, aamiainen, lapset
Musta – moderni, päivällinen, treffit
Keltainen – hauska, aamiainen, lapset
Punainen – romanttinen, drinkit, treffit
Sininen – rauhallinen, aamiainen, vanhemmat
Valkoinen – luksus, lounas, vanhemmat
Ruskea – perinteinen, kahvi, kollegat

Napsauta tästä ja lue, miten värit vaikuttavat asiakkaisiisi.